ett jättelångt inlägg

jag var hos min mormor idag, tillsammans med min enda inte-skånska kusin. hon är snart två år och pratar jättemycket. hon pratar dock inte så man förstår, vilket gör henne till typ den mest krävande kompis jag har. jag förstår ingenting hon gör. efter att ha lekt lekar som mest innefattar upprepningar av en handling (exempel: springa från ett rum till ett annat eller flytta en sak från a till b och sedan flytta från b till a igen 20 gånger eller stänga in mig i ett rum och öppna när jag  knackar och sedan stänga in mig igen osv osv osv osv i all oändlighet helst)  och pratat med någon som jag inte förstår men som förstår mig perfekt och därför kan välja när man vill och inte vill förstå för att alla ändå utgår från att man inte förstår i typ tre timmar så var jag helt slut mentalt. då tänkte jag såhär: nu. nu tittar vi fan på teve. 

trots att min mormor bara tittar på ettan och tvåan så har hon jättemånga kanaler och bland dem fanns playhouse disney. jag har aldrig tittat på playhouse disney helhjärtat förut, jag har mest gått förbi några gånger när det råkat vara på våran egen tv. men jag vet iallafall att det ska rikta sig till de yngre/de mindre våldsamma barnen. nu vet jag även att det inte är en mindre knäpp kanal bara för det.

de flesta program är animerade på ett hypermodernt sätt som i 3D eller på något liknande, och sedan har de verkligen satsat på pedagogiken i programmen. det är typ tänkt som någon sjuk ursäkt till att man låter sina barn titta på tv hela dagarna. "de lär ju sig saker" så föräldrar slipper ha dåligt samvete. jag hann titta på 3 program, och i 2 av dem var det som tänkt att man skulle sitta och prata med tv:n. jag skämtar inte, musse pigg bad mig och min snart tvååriga kusin att ställa oss upp framför tv:n och HOPPA UPP OCH NER för att hjälpa honom hoppa på en trampolin för att kunna ta ner ett FÅR som hade gömt sig i en låda på en hylla.

sedan kom ett program som hette små einsteins. där for dom till sydafrika och skulle transportera glass till en födelsedagsfest.
tv: ja, glass! det som är så gott. vilken är din favoritsmak?
min kusin: (din) mammaaaa
tv: mm, ja. det är MIN MED

det blir vad man gör det till alltså. imorgon är det skola men jag kommer inte lära mig något eftersom jag kommer att vara tvungen att fortsätta bearbeta den här dagen. nu är det dags att sova.

Kommentarer
Postat av: Julia

hahah alltså nellie får jag chans på din blogg eller snälla. förresten du ska bara vänta tills händiga manny visas! där lär dom barnen engelska på ett naturligt och avslappnat vis. dvs dom säger vissa ord på både engelska och svenska när dom pratar. Typ: Hej grandpa morfar! Jag, som ser på kanalen med min lillasyster, vill absolut att hon ska tro att det är ett bra och realistiskt exempel på hur man pratar. Och du kommer börja gråta om du ser nalle puh.. han är minideckare med en rödhårig brud nu för tiden!

2009-01-12 @ 01:17:32
URL: http://ssuit.wordpress.com
Postat av: Anonym

regeringen placerar sublima meddelanden i all tv-reklam, detta är fakta jag läst på internet



mvh din mest hängivne läsare

2009-01-12 @ 17:41:15
Postat av: Anonym

regeringen placerar sublima meddelanden i alla barnprogram, det har jag läst på internettet.



mvh din mest hängivne läsare

2009-01-12 @ 17:41:32
Postat av: agent_victor

Namnjäveln fungerar ju eJ: agent_victor

2009-01-12 @ 17:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0