säärjöst

Jag tror att jag har glömt all tyska jag någonsin kunnat. Igår på tyskan såg vi en tysk film med tysk text. Jag förstod noll. Jag förstår nästan ingenting längre. Eller en gång för typ två veckor sedan så förstod jag ett ord glasklart utan att ens ha använt det någon gång eller knappt ens hört det. Vi skulle översätta repliker från scener ur en film som jag redan sett, och sedan fick jag jobba med Måns och han hade också sett filmen.

När vi översatt de tre första replikerna fick jag en sjukt obehaglig flashback av vad som egentligen sades i den första scenen. Jag försökte läsa och översätta alla ord och meningar så långsamt som möjligt, men det tjänade ingenting till. Vi kom ändå till stycket där ordet FITTSAFT finns med. Jag låtsades som att jag inte visste vad just det ordet betydde, trots att jag översatt de tidigare replikerna helt okej och Måns bara ”hehe, det där är bäst att vi slår upp” fast tyckte att jag såg på honom att han fattade. Och jag visste det säkert när vi hade översatt klart och hade några ord att kolla upp och han kollade alla ord utom just det.

Efter ett tag när alla började ha översatt första scenen klart tyckte tyskaläraren att vi kunde översätta det muntligt inför hela klassen, så att varje person fick läsa typ två meningar att översätta. Jag kunde ha varit skadeglad för den personen som skulle bli tvungen att läsa och översätta fittsaft men det var jag inte. Jag tyckte att det var skitjobbigt. Måns tyckte också att det var skitjobbigt. Sedan såg jag på min lärare att hon också började tycka att det var skitjobbigt, och sedan så såg jag hur det gick upp för henne att hon var den enda som kunde förhindra den här jobbiga situationen. Och samtidigt som den personen som var dömd till att läsa och översätta det fulaste i hela texten drog sitt första andetag så reste läraren sig upp och sa OJ. OJ, JAG HADE VISST GLÖMT ATT VI SKULLE GÖRA EN ANNAN SAK NU. Sedan fick vi ställa oss upp och göra några kroppsliga övningar i fem minuter och sedan fick vi sluta. Tio minuter tidigare än vi skulle. Alla blev förvirrade men glada. Utom jag. Jag blev lättad.

Kommentarer
Postat av: hanna

haha men gud vilket äg

2008-12-10 @ 21:20:25
Postat av: :(

nej det var ju hysteriskt

2008-12-11 @ 07:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0